Maďarsko - Györ

17. prosince 2014 v 17:53 | Máculka |  Povídání
Uplynulý víkend jsem strávila v Maďarsku na poznávacím turistickém zájezdu.
Odjížděli jsme v pátek brzy ráno a cesta i s prohlídkou města Györ trvala 12 hodin. Ale stálo to za to!
Györ je starobylé město a kdo by si o něm chtěl něco přečíst, může zde . Ve městě jsme strávili necelé dvě hodiny, takže to byla takový rychloprohlídka ale viděli jsme většinu důležitých pamětohodností i když by si každá z nich zasloužila mnohem delší čas na prohlídku.

Viděli jsme radnici (foto), prošli se ulicemi města ve kterých je opravdu hodně pěkných soch a všemožných místech :-), v Bazilice jsme si mohli prohlédnout obraz Madonny, který prý ještě před 2.sv.válkou ronil slzy, slavné Černé oltáře, i z náboženského hlediska velmi uctívanou Hermu sv.Ladislava ( foto). Kousek od Baziliky se nachází Náměstí Széchenyi s morovým sloupem a kostelem sv.Ignáce z Loyoly z roku 1641(foto) kde v jedné části sídlí krásná Barokní lékárna, na několika místech byly vánoční trhy kde jsme si dle loňské tradice musely dát s tetou "glühwein" a já si musela koupit magnetku :-) Zajímavé je, že zatím co u nás je v každém městě i vesničce nazdobený vánoční strom, v Maďarsku byli dominantní obří adventní věnce..

Po prohlídce jsme pokračovali směr Štúrovo, kde jsme byli ubytovaní a kde na nás čekala večeře a úchvatný pohled na Ostřihomskou Baziliku, největší stavbu svého druhu v Maďarsku. (foto)

Po večeři se většina rozhodla, že toho nemá dost a vydali se hledat hospodu, kde by spláchli únavu z cesty.
Ač nejmladší, byla jsem utahaná jako kotě. Není ce co divit, turisti se scházejí každou sobotu na pravidelný několika kilometrový výšlap a během roku podnikají mnohem náročnější výlety než jsou ty adventní, tudíž mají fyzičku jako hrom. Ale statečně jsem se vydala také. Hospod jsme našli několik ale nikam se naše početná skupina nevešla celá, takže část (i já) šla projít pěšky přes Dunaj do Maďarska na večerní prohlídku Baziliky. Musím říct, že večerní osvětlení bylo velmi působivé. Byl to větší zážitek než pak ve dne. Bazilika je pro Maďary stejně posvátná jako třeba Vatikán, jak nás upozornil průvodce a najdete v ní největší oltářní obraz namalovaný na světě. (foto)
Zpět na ubytování už jsem sotva pletla nohama:-D

Druhá část nakonec zakotvila ve středověké krčmě, podobné té naší, Dětenické.

Maďaři jsou velcí nacionalisté a proto nikde nenajdete cizojazyčné nápisy. Kromě památek tedy... Jejich jazyk je sice celkem libozvučný ale naprosto se nemáte čeho chytit takže absolutně nevíte, o čem si povídají, nebo co je kde napsáno :-D Díky tomu jsem ale zjistila, že se lze opravdu domluvit rukama nohama a i když mluvíte česky a oni maďarsky, stejně se domluvíte :-D
Také mě zarazila téměř 100% podobnost kovových forintů s eurem. Musela jsem si dávat pozor, abych se nespletla.
1000 forintů koupíte za 100 korun a přesně takovou hodnotu mají. Ceny jsou stejné jako u nás, takže neušetříte ani nekoupíte draho.
Na vánočních trzích ne jen v Gyoru ale i v Budapešti (o které bude řeč příště) byla velká nabídka kožešin a kožešinových čepic ruzných tvarů a podob. Nechyběly ani klasické stánky s občerstvením, Palinkou - specialitou maďarů, suvenýry, ozdobami a všude jste také mohli koupit sladkost která vypadala jako náš Trdelník, jen byla asi 10x větší :-)
Těšila jsem se, že si všude kromě svařáku dám i kaštany ale ty jsem potkala jen v Budapešti kde za 10 kusů chtěli 100 korun. Tak to se mi opravdu nechtělo.

Druhý den jsme hned po snídani vyrazili směr Budapešť ale o té vám povím příště. Brzy :-)

1 člověk ohodnotil tento článek.